Haladó PPC stratégiák webshopok számára

Kezdő kép
  • Bartos Dávid 2020. July 17.

Az e-kereskedelmet tekintjük az egyik legversenyképesebb ágazatnak a keresőmarketingben. Függetlenül attól, hogy mivel foglalkozol, igazi nagyágyúk ellen versenyzel, mint például az Amazon, az Emag vagy akár az Alza, miközben folyamatosan tartasz a kisebb vállalkozásoktól, nehogy lehagyjanak. Viszont az igazság az, hogy a verseny megállás nélkül erősödik, és egyre többen használnak shopping ads kampányokat is, ezért a kiskereskedőknek muszáj új stratégiák után nézniük, hogy az élen maradjanak.

 

Szegmentáld a kulcsszavaidat shopping brand és nem brand alapúak szerint

Amíg a kulcsszó alapú keresési hirdetésekkel a kereskedők könnyen feltérképezhetik, hogy, mi a vásárló szándéka és ez alapján gyorsan tudnak optimalizálni, addig a shopping ads-nél ez kicsit másképp működik. Utóbbi ugyanis termék alapú licit modellt használ, ami annyit tesz, hogy a Google dönti el melyik termék jelenlen meg az egyes keresési kifejezésekre. Ez sajnos megfoszt minket az optimalizálás egy fontos részétől és licitálás feletti irányítástól, mivel nem fogunk tudni külön ajánlatot tenni egy-egy vásárlóra a vásárlói út során.

 

Létezik azonban egy megoldás a termék alapú licitálásból származó hátrányra:

 

Ez nem más, mint a kulcsszó szegmentáció

A shopping beállításoknál lehetőség van kiválasztani, hogy melyik kampányt szeretnénk előtérbe helyezni és ezáltal tudjuk kontrollálni, hogy mennyit szeretnénk fizetni a különböző típusú keresésekért. De hogyan is működik ez valójában? Amikor egy termék több kampányban is szerepel, meghatározhatjuk, hogy melyik kampány vegyen részt az aukcióban az adott termék esetében. Beállíthatunk magas, közepes és alacsony prioritást is, viszont mindig a legmagasabb prioritással rendelkező kampány száll be elsőként az aukcióba, függetlenül attól, hogy mekkora ajánlatot állítottunk be rá. Ahhoz, hogy el lehessen kezdeni a shopping kulcsszó szegmentációt, három kampányt kell létrehoznunk ugyanazzal a termékkel vagy termékcsoporttal, de mindegyiknél más kampány prioritást kell beállítani. A prioritások így egyfajta tölcsérként fognak üzemelni, kiszűrvén a speciálisabb kulcsszavakat. A shopping kulcsszó szegmentáció által a hirdetők képesek lesznek:

 

  • Uralni a SERP-et a brand alapú keresési kifejezéseknél
  • Optimalizálni az ajánlatokat nem brand alapú teljesítmény esetében
  • Befolyásolni, hogy mely termékekre hirdessenek a vásárlói út különböző szakaszaiban.

 

A shopping kulcsszó szegmentációval tehát az értékesítést összpontosíthatod a komolyabb vásárlási szándékkal rendelkező felhasználók felé és egyidőben lefaraghatsz azokból a költségekből, amik a teljesen hatástalan kifejezésekre mennek el.

 

A dinamikus keresési hirdetés egy eszköz, nem pedig egy kiegészítő!

Itt az ideje, hogy te is kihasználd a dinamikus keresési kifejezéseket, hogy alacsonyabb költséggel bővíthesd a kulcsszó készletedet. Biztos te is megfigyelted már, hogy amikor egy webshopos kampányt készítesz, a leginkább logikusnak tűnő kulcsszavak a legdrágábbak és legkevésbé megtérülőek. Létezik egy állítás, miszerint a napi keresések 15%-a nem új a Google számára és persze megtalálhatod őket széles egyezésű kulcsszavakkal, de ezek CPC-je jóval magasabb lesz. Szóval miért ne bíznád a munka oroszlánrészét a DSA-ra?

DSA kampány felállításánál az alábbi szempontokat vedd figyelmbe:

 

  • Az oldalak és az URL-ek alkotják a kulcsszavaidat.
  • Ügyelj arra, hogy az oldal hasonló szekcióit szegmentáld a saját hirdetéscsoportjukba, hogy a lehető legrelevánsabb legyen a hirdetésszöveg.
  • Használj kizáró oldalakat is! Ne engedd, hogy a DSA kampányod irreleváns oldalra terelje a felhasználót. Ilyen lehet például felhasználási feltételek vagy akár a karrier oldal is.
  • Készíts több féle bővítményt, csak úgy, mint egy sima keresési kampányál. Sosem baj, ha szükség esetén kéznél vannak.
  • Használj annyi közönséget, amennyit csak tudsz. Az időd nagyrészében optimalizálj az emberekre és hagyd, hogy a rendszer magától válogassa össze a kulcsszavakat.
  • Az intelligens ajánlattételi stratégiákat használva (Cél ROAS/CPA, eCPC) erősíthetik a DSA kampányod hatékonyságát, ezért javasolt használni őket.

 

Már-már bevett gyakorlatnak számít, hogy a konverziót hozó kulcsszavakat a hirdetők kiszedik a DSA kampányokból és beteszik egy sima search kampányba, hogy ellenőrizni tudják a teljesítményt, és ha kell módosítani rajta. Ennek valóban forgalomnövelő hatása lesz, de sajnos sok esetben a CPC is annyira megnő, hogy már nem lesz hatásos, ha minden keresési kifejezésre külön célzunk, ahelyett, hogy a DSA-ra bíznánk, hogy eldöntse mi fog a legnagyobb valószínűséggel konvertálni. Amennyiben egy kifejezés nem hoz magával óriási méretű forgalmat vagy nem teljesít látványosan rosszabbul, mintha sima search kampányban lenne felvéve kulcsszóként, akkor érdemes inkább békén hagyni a DSA kampányon belül.

 

Készíts Google Showcase Shopping hirdetéseket

A 2016-os újítással a Google kedvezett a webshopoknak és kiskereskedőknek, akik hatékonyabban szerették volna elérni a vásárlóikat. Képzeld el a Google Showcase Shopping hirdetéseket, mint a boltod kirakatát. Itt képes vagy csoportosítani különböző termékeket és jó minőségű digitális képekkel megjeleníteni azokat a találati listán. Ez az, amit az online vásárlók is keresnek. A már meglévő termékekhez hozzárendelhetsz kisebb akár kiegészítő termékeket is, amelyeket azután egy akciós ajánlatban jelenítesz meg. A Showcase hirdetésekkel általában általánosabb nem brand alapú keresésekre szoktak célozni és leginkább mobiltelefonon jelennek meg. A találati listán a hirdetés megjelenít egy személyre szabott képet, ami illik a kereséshez és mellette 2 kisebb képet.

 

A két kisebb kép mutatja a valódi terméket. Amikor a felhasználó rákattint a hirdetésre akkor felugrik egy leírás a márkáról, a nagy kép mellett és 10 termék is. A vizuális különbségeken kívül a Showcase Shopping hirdetések maximum CPE (aktivitásonkénti költség) ajánlattételi stratégiát alkalmaznak, tehát a hirdető itt beállíthatja a maximális összeget, amit még hajlandó kifizetni egy aktivitásért. Az összeget a Google akkor fogja felszámolni, ha valaki lekattintja a hirdetést és 10 másodpercnél hosszabb időt tölt el annak böngészésével, vagy ha 10 másodpercnél hamarabb átkattint a weboldalra. Az évek folyamán a Showcase hirdetések egyre nagyobb teret hódítanak és egyre több mobilos kattintást zsebelnek be. Éppen ezért ez az eszköz remek a márkaismertség növelésére is, mivel főleg a felhasználói aktivitás elnyerésére szabták, kevésbé a konverziók növelésére. Legnagyobb hatása a vásárlói tölcsér elején járókra lesz.

 

Kösd össze az Online és az Offline jelenlétet az Inventory hirdetésekkel

A Google szerint a vásárlók 80% fogja meglátogatni a webshopot, ha azt tapasztalja, hogy az eladónál kapható az a termék, amelyet keres. A legjobb módja, hogy tudomására hozd, hogy nálad megtalálja, amit keres, az az inventory hirdetés. Az inventory hirdetések akkor jelennek meg mobilon történő keresés esetében, ha a felhasználó helyi szándékot igyekszik kifejezni (például: „ruhák a közelemben”) és az 50-60 km-es körzetében van legalább 1 üzlet. Amikor lekattintják a hirdetésed, automatikusan a boltod úgynevezett előnézete jelenik meg, ahol többek között megtalálható a termékleírás, egy fénykép a keresett termékről, linkek, amelyek a weboldaladra vezetnek, az üzlet telefonszáma, a nyitvatartási idő és egy térkép, ami mutatja, hogy merre található az üzleted. Természetesen a felhasználó tud közvetlenül is vásárolni, ha átkattint a webshopodra.

 

Fontos azonban megjegyezni, hogy habár az inventory hirdetések nagyszerű eszközként szolgálhatnak a kiskereskedőknek, akik fizikai bolttal is rendelkeznek, viszont a karbantartásuk valódi kihívást jelenthet. Minden esetben meg kell győződni róla, hogy a webshopra feltöltött terméklista mindig friss legyen és a termék valóban elérhető legyen online vásárlás esetére is.

 

Annak érdekében, hogy megkönnyítse a terméklista karbantartását, a Google elindított egy erre irányuló partnerségi programot is. Ez a program lehetővé teszi, hogy harmadlagos adatszolgáltatók a kereskedők nevében értékesítési és készlet adatokat szolgáltassanak a Google számára. Ha egyszer már elindítottad az inventory kampányodat, akkor több platformon is érdemes nyomon követni a hatását az értékesítésre. Ezt megteheted Google Ads-ben de ugyanúgy Google Anyaltics-ben is, vagy egyéb oldalakon. Azzal, hogy a főbb mutatókat kíséred figyelemmel, mint például az online rendelések vagy a webshop forgalma, képes leszel optimalizálni a kampányaidat a webshop látogatásokra és offline valamint online értékesítésre.

 

Célozz a kevésbé nyilvánvaló közönségre

A közönség eszközök, amiket nemrég vezettek be, mint például a demográfiai célzás, ügyfélegyezés és újracélzás a leghatékonyabb Google és Bing funkciók közé tartoznak. A hirdetőknek lehetőségük van személyre szabni az üzenetet, növelni/csökkenteni az ajánlatokat és általánosságban rámutatni arra, amit tényleg szeretne látni az ügyfél. Az egyik legtöbbet használt közönség az úgynevezett in-market közönség, ami annyit tesz, hogy a Google képes azokra az emberekre összpontosítani, akik aktívan keresgélnek valódi vásárlás céljából. Amikor be szeretnél állítani egy közönséget, mindig gondold végig, hogy miket szeret a közönséged és annak megfelelően célozz. Próbálj meg kiemelkedni a versenytársaid közül.

 

Egy példán keresztül: Ha te retikült és ékszereket értékesítesz, akkor érdemes lehet olyan férfiakra is célozni, akik szeretnének venni valamit a párjuknak akár évfordulóra, akár szülinapra. Netán fitness clubot üzemeltetsz? Célozz olyan felhasználókra, akik az organikus és 100%-ban természetes ételeket keresik, mert a két terület között általában van összefüggés. Szerencsére a Google számtalan eszközzel rendelkezik, hogy azonosítani tudd ezeket a csoportokat. Nézd meg az Audiance Insight szekcióban, hogy mi iránt érdeklődik a közönséged.

 

Alább láthatsz egy példát, egy luxus karórákat értékesíő cég fiókjából. Nem meglepő, hogy a közönsége a luxus iránt más területen is érdeklődik, mint például a vitorlázás vagy drága kiruccanások.

 

 

Értékeld át a kulcs teljesítmény mutatóidat

A ROAS önmagában egy becsapós mutató és nem szabad teljes egészében csak rá összpontosítani. Ez egy pillanatnyi állapotot jelöl az időben, azt értékelvén, hogy az adott vásárlás generált-e megtérülést vagy sem. Az egyetlen-vásárláshoz rendelt ROAS-ra való optimalizálás csökkenteni fogja a versenyképességet a szorosabb aukciók során.

 

Fontold meg, hogy inkább a vevőnkénti költség, vásárló élettartama és a vásárló éves megtérülésére utaló mutatókat értékeled ki. Az igazi, a vásárlási tölcsér elején előforduló kifejezésekért, fontold meg, hogy mikro-konverziókra célozz az értékteremtés egyik módjaként. Optimalizálj például email listára való feliratkozás alapján, vagy használj olyan kifejezéseket, amelyek a vásárlói út korai szakaszában fordulnak elő, annak érdekében, hogy legyen egy széles merítési lehetőséged az ismételt célzásra a későbbiekben.